TL na szerokopasmówce + supertweeter

Moderator: ~ModTeam

TL na szerokopasmówce + supertweeter

Postprzez dabyl » 2 lut 2010, o 01:56

Witam

Zachęcony (albo może bardziej zmobilizowany) postami Piku, Rfck z tego forum oraz Yoshi'ego i PogromcyMitów z diyaudio postanowiłem spróbowac wykonać pierwszą konstrukcję, którą mógłbym określic jako "moja" :wink:

Przyjąłem, że będzie to linia transmisyjna i koniecznie będzie wykonana na szerokopasmówce. Obrałem właśnie takie założenia bo nigdy nie słyszałem ani jednego ani drugiego - chodzi mi o obudowę TL i głośnik szerokopasmowy (głośników "telewizorowych" nie biorę tutaj pod uwagę :wink: ). Do tego wszystkiego (głównie pod wpływem Pogromcy Mitów ale też pod kątem własnych przekonań) wybrałem "papierzaki". Jako, że nie mam zbyt dużego doświadczenia i będzie to raczej próba zmierzenia się z "problemem" i zdobycia jakiejś tam wiedzy na ten temat postanowiłem nie inwestować w drogie przetworniki i wstępnie wybrałem tańsze głośniki Visatona.
BG 20 http://www.visaton.de/en/chassis_zubeho ... g20_8.html
TW 6 NG http://www.visaton.de/en/chassis_zubeho ... 6ng_8.html

BG 20 wg parametrów podawanych przez producenta - Fs na poziomie ~38 Hz i Qts ~0,44 - wydaje się być w sam raz do TL. TW 6 NG do uzupełnienia góry - jako supertweeter cięty na poziomie ~10kHz (może jednak niżej bo przy 9kHz wykres BG 20 zaczyna wariować) - podobno ciągnie do 30kHz...

Na tych głośnikach jest też projekt Klang und Tona (tylko że BG jest po przeróbkach i w obudowie BR, cięcie zupełnie niżej) no ale ja mam jakby inne założenia i nie sugeruję się tamtym projektem.

Obudowa oczywiście strojona na 1/4 Fs - w tej chwili nie podaję żadnych konkretnych założeń bo one wynikną po pomiarach wygrznych głośników (system pomiarowy skompletowany, a jakże - odpalił "od strzała" - juz od jakiegoś czasu go testuję ;) ).